Jane Jin Kaisen: Currents
–- Jane Jin Kaisen
Udstillingen Jane Jin Kaisen: Currents er en solopræsentation med den internationalt anerkendte kunstner Jane Jin Kaisen. Udstillingen udfolder et tilbagevendende tema i Kaisens praksis, der omhandler havet, naturen og menneskets forbundethed med mytologi, kosmologi, og livets og dødens cyklus. I udstillingen præsenteres både ældre værker og Offering – Coil Embrace, en ny omfattende, forskningsbaseret videoinstallation, der med afsæt i shamanistiske myter og matriarkalsk kosmologi, tager beskueren med ned i havets dyb.
Jane Jin Kaisens kunstneriske praksis spænder over medier som film, videoinstallation, fotografi, performance, og tekst. Hendes værker er ofte baseret på omfattende tværfaglig forskning og engagement i minoritære sociale fællesskaber, hvorigennem temaer som historie, erindring, traumer, grænser og geopolitik undersøges.
Fælles for udstillingens værker er, at de alle relaterer sig til naturen, havet, og lavakysten omkring øen Jeju, beliggende syd for det koreanske fastland, hvor kunstneren er født. Kaisen har i flere af i sine værker har haft fokus på Jejus politiske historie og militarisering, herunder Jeju Massakren i 1947-54 (der udsprang i kølvandet på Koreas dekolonisering fra Japan, Den Kolde Krig og delingen af landet). Parallelt med denne historiske og geopolitiske interesse i Jeju, har Kaisen skabt værker gennem mere end ti år, hvor hun har registeret havet og øens natur og deres indvirkning på sociale, kulturelle, og spirituelle forhold. Værkerne i udstillingen tager således afsæt i Jejus shamanistiske traditioner, matriarkalske kosmologi og myter, samt disses tilknytning til havet og til haenyeo, Jejus særlige dykkerkultur og erhverv, der historisk var forbeholdt kvinder, som brødfødte deres familier via dykning efter føde.
Udstillingen præsenterer også Offering – Coil Embrace, et helt nyt værk, en fire-kanals videoinstallation, der er filmet med undervandskameraer ud for Jejus kyst i sommeren 2022. Et gennemgående visuelt element i det nye performative værk er sochang, et langt hvidt bomuldsklæde, der er forbundet med kvindelig arbejdskraft og menneskets livscyklus fra fødsel til død, samtidig med at det har en vigtig spirituel betydning. I shamanismen på Jeju symboliserer klædet bl.a. passagen mellem de levende og døde og broen til guderne. På poetisk og sanselig vis forbinder værket både fortid og nutid gennem elementer som vand, stof og krop, og ansporer en bevidsthed omkring naturens agens og transformative kraft samt menneskets og naturens indbyrdes forbundethed og vores gæld til naturen.
Det nye værk er ét af en cyklus af værker skabt som en del af Kaisens kunstneriske forskningsprojekt Currents: Oceanic Cosmologies, Sustainability, Commons, and Infrastructures of Compassion (2022-2024), hvor hun undersøger oceaniske kulturer og spirituelle infrastrukturer på tværs af nationale grænser. Projektet, der omhandler temaer som bæredygtighed og sameksistens, oceaniske kosmologier, alternative sociale fællesskaber og infrastrukturer, forhandler desuden hvordan mediekunsten kan bidrage til at fremmane andre billeder og fortællinger om menneskets relation til naturen og dens cyklus. Som en del af Kaisens forskningsprojekt vil det nye værk også blive vist efterfølgende i Shedhalle (Zürich) og Archive (Milano).
Om kunstneren
Jane Jin Kaisen er billedkunstner, filmskaber og professor ved Skolen for Mediekunst, Det Kongelige Danske Kunstakademi. Hun har udstillet i en lang række kontekster internationalt. På den 58. Venedig Biennale i 2019 repræsenterede Kaisen Korea. Hendes udstilling Community of Parting på Kunsthal Charlottenborg blev kåret som årets udstilling 2020 af AICA Foreningen af Danske Kunstkritikere, og i 2022 modtog hun Statens Kunstfonds treårige arbejdslegat. Kaisen har en ph.d. i kunstnerisk forskning fra Københavns Universitet, en MFA fra University of California, Los Angeles og en MA i kunstteori og mediekunst, Det Kongelige Danske Kunstakademi og har studeret på Whitney Museum of American Art Independent Study Program.
Publikation og events i forbindelse med udstillingen
I forbindelse med udstillingen udgives en rigt illustreret publikation med tekster af Signe Kahr Sørensen, direktør for Fotografisk Center, og Forest Curriculum, en nomadisk platform for interdisciplinær forskning og gensidig læring etableret af kuratorerne Pujita Guha og Abhijan Toto.
23. februar kl. 17-18: Samtale mellem Jane Jin Kaisen, Udo Lee og Stina Hasse Jørgensen. Læs mere her.
23. februar kl. 18-20: Lancering af publikationen Jane Jin Kaisen: Currents. Læs mere her.
Digital udstilling i samarbejde med Billedskolen i Tvillingehallen
Billedskolen i Tvillingehallens hold 46 for 6.-8. klasse har sammen med deres gæsteunderviser Ursula Kruhøffer besøgt udstillingen Currents. Efterfølgende har de på skolens værksteder arbejdet med Fotografisk Centers undervisningsmateriale til udstillingen og herudfra lavet værker, som udstilles på Fotografisk Centers blog. Læs mere og se udstillingen her.
Foto: Jane Jin Kaisen, Offering – Coil Embrace, 2023, video still
Udstillingen er gjort muligt ved støtte fra: Københavns Kommune, Statens Kunstfond, DGI Byen, Beckett-Fonden, William Demant Fonden, Knud Højgaards Fond, Konsul George Jorck og Hustru Emma Jorck’s Fond, Augustinus Fonden, Statens Værksteder for Kunst og Den A.P. Møllerske Støttefond.